No podíamos dejar escapar la oportunidad de charlar con alguien como Snowy Shaw, músico hiperactivo que ha pasado por multitud de bandas como King Diamond, Therion, Sabaton, etc… y que hace unos meses sacó su autobiografía, le pudimos entrevistar en los últimos compases de 2020 y esto fue lo que nos contó.

David Aresté
Traducción: Leticia Ballester

ENGLISH VERSION BELOW


Hola Snowy, es un placer hablar contigo, ¿qué tal estas?

¡No hay problema! Un día ocupado, como de costumbre. ¿Esto es para un podcast, radio…?

Para una página web.

¿Va a ser el audio, el texto…?

Solo el texto.

Ok, estupendo.

En muchas entrevistas preguntamos a los músicos que hagan una valoración de su carrera a través del tiempo, está claro que tú tienes mucho que decir…. un libro entero, ¿sentías que era lo que te faltaba por hacer?

Bueno, empezó de esta forma. Había estado de gira un año entero con Therion, y sin entrar en muchos detalles, después mi vida colapsó, rompí relaciones, dejé mi casa, y más cosas, no sabía qué hacer con mi vida. Y cumplí los 40, así que entré en una enorme crisis de mediana edad jajaja, y en vez de saltar por un puente o gastarme el dinero en un psicólogo durante una década o así, tuve una epifanía… digamos que me vino a la mente que quería darle la vuelta a todo, ser objetivo sobre mi vida, alejarme un poco de todo y mirarlo desde otra perspectiva. Y es lo que empecé a hacer. Y lo hice.

Después de eso, después de pasar unas 5 semanas, 7 días a la semana, 24 horas al día haciendo eso, me puso a trabajar sobre ello. Por fin empezaba a ver las cosas con algo más de positividad y fui capaz de alejarme un poco de mi mismo. Así que decidí llevar un diario mientras estuviera de gira, o en el estudio, o cualquier otra cosa que estuviera haciendo, hablando sobre las cosas que me habían pasado sobre mi vida básicamente, y más tarde, de forma gradual, la idea de juntarlo y hacer un libro fue surgiendo. Y eso fue lo que hice después, y ahora puedes ver el resultado en unas 450 o 460 páginas. Tiene todas las subidas y bajadas de esta carrera, porque… bueno, llevo haciendo esto de forma profesional más de 30 años, y he tenido que lidiar con muchas cosas para poder hacer lo que quiero con mi vida cerca de unos 40 años supongo.

Hay muchas historias en 30 años de carrera musical, pero a modo de resumen ¿qué se puede encontrar la gente que se interese o se lea el libro?

Yo diría que doy algunas indicaciones de que, si lees entrelineas, puedes sacar mucho de ello; digamos que hay un significado más profundo de lo que parece, las dificultades que enfrentas cuando quieres seguir a tu corazón y descubres cuál es tu sueño. Así que no es sólo para fans de metal. He tenido muchos fans de antiguas formaciones, como King Diamond, o Therion, o Mercyful Fate, hasta Dimmu Borgir y Dream Evil y Sabbaton… pero digamos que no son el público al que va dirigido principalmente, porque claro que tienen curiosidad sobre lo que ocurre tras el escenario, porque soy muy abierto en contar la verdad tal cual es, pero sobre todo también es interesante para el resto de lectores que tengan curiosidad sobre una historia vital y personal extraordinaria diría yo. Porque hace falta tener muchos cojones y mucha determinación jajaja y fuerza de voluntad para poder sobrevivir en este negocio durante tanto tiempo, y ser capaz de hacer lo que quieres sin tener que comprometer parte de ti mismo, no es una tarea fácil.

¿La situación actual ha hecho que la acabaras más rápido? ¿O es algo que ya tenías pendiente de acabar?

Si, ha sido una coincidencia sin duda. Se supone que debería estar de gira la pasada primavera y verano por Europa, haciendo firmas del libro donde además tocaría algunos temas y hablaría con los fans. Tenía 2 docenas de conciertos contratados y otras muchas cosas en conversaciones, pero llevó el maldito Corona, y todo tuvo que cancelarse o posponerse. Incluso América, se suponía que debía estar en América ahora mismo de gira por algunos Hard Rock Cafes y clubs de rock y otras salas, tiendas antiguas, festivales yeso, pero ya sabes, todo se ha quedado en suspensión en el mundo entero. Así que todo estaba planeado, pero en realidad… ¿Qué puedo decir?, la verdad que ahora mismo me viene bien, porque no he tenido que terminarlo todo corriendo, ya había un plan, la situación sólo ha sido un accidente fortuito digamos.

Se llama como el disco de Dream Evil, «The book of Heavy metal»… ¿fue un disco importante para ti?

Si, ese es mi disco. Escribí todo el disco, y las canciones, y bueno, puedes leer en la introducción que estaba pensando en diferentes nombres posible e imposibles para el libro como “Diario de un hombre loco” y cosas así. Puedes leerlo en el libro. Pero luego me vino la inspiración. Estaba haciendo entrevistas cuando publicamos el disco allá por 2004 y estaba hablando con Sweeden Rock Magazine, y este hombre, Patrick Ek, al que conozco, incluso ha estado de fiesta en mi casa y todo. Y él me dijo: “¿Es una autobiografía? Este libro, esta canción. Es decir, ¿está basado en ti mismo?”, y yo le dije que no, ¿Qué te hace pensar eso?”. Es decir, me inventé una historia sobre un tío que es bastante obstinado y rebelde hacia todo lo establecido, creciendo en el mundo, sus padres, el colegio y eso. Pero en realidad ya no podía quitarme de la cabeza lo que me dijo. Continué haciendo entrevistas esa tarde, pero de algún modo seguía pensando en ello. ¿Por qué había dicho algo tan estúpido? Sólo me inventé una historia de alguien de unos 15 años o así. Pero al día siguiente fui al estudio, y estaba el resto de compañeros de Dream Evil, el cantante Niklas y Fredman, y les comenté lo que había pasado y pusieron los ojos en blanco y fingieron bostezar, “Ay, tontorrón”, ¡pues claro que está basado en mi mismo! Es una versión concentrada de mi, pero aderezada, mi yo de los 15-20 años. Para ellos era obvio por supuesto, yo había compuesto la canción. De hecho, es mi canción más popular hasta la fecha, y está basada en mi vida, así que el libro tenía que llamarse así.

¿Qué recuerdas de tus inicios en King Diamond? Quizá la mejor forma de empezar tu carrera musical…

Con King Diamond… Recibí la oferta por parte de Mikkey Dee el día de Navidad. Y todo esto está en el libro también. Mikkey tiene una casa en Los Angeles. Yo estaba viviendo fuera también. Así que estábamos de fiesta, y me dijo “Oye, estoy pensando en dejar King Diamond. Creo que tú serías perfecto para sustituirme. Debería sentarte en mi silla en King Diamond.”, y yo pensé que era el alcohol el que hablaba. Y se lo dije, “estás borracho.” Así que me quite la idea de la cabeza porque además yo quería hacer mi propia banda. Es lo que siempre quise hacer, crear mi pequeño mundo, mi música y eso. Así que no volví a pensarlo, hasta que Pete Blakk (el guitarrista) empezó a insistirme, que me uniera a King Diamond, puedes leer los detalles en el libro. Es muy interesante. Así que, por un lado estaba luchando por crear mi propio grupo, tenía unas ideas y conceptos increíbles, pero era muy difícil. Así que me dije, “Ok, si vuelven a decírmelo es que tiene que pasar” y no podía dejarlo pasar. Yo era fan de Mercyful Fate y de King Diamond, y quería hacerlo. Así que volé a Los Angeles, hicieron pruebas a más de 40 baterías, pero nadie podía sustituir a Mikkey Dee, por eso puedes escucharle como batería de estudio en el disco “Conspiracy”. Así que conseguí el puesto porque había crecido con Mikkey Dee, era mi ídolo de adolescencia, así que conocía muy bien su estilo, era la combinación perfecta para el grupo, y fue como una sensación o decisión de una noche, quizá no es la palabra adecuada. Pero todo ocurrió muy rápido, yo venía de la nada, era completamente novato, estaba verde, era inexperto, no había viajado al extranjero ni nada. Y tuve una gira de 3 meses o 3 meses y medio siendo cabeza de cartel, con este increíble grupo y una producción enorme que me recordaba al Bog House of Amon y todo eso, y me sentía en mi mundo, con mi rollo a lo Alice Cooper, y fue impresionante estar de gira por América tanto tiempo. Luego hicimos lo mismo en Europa, otros 3 meses o así. De hecho, me rompí la pierna en España, Barcelona o Madrid, no me acuerdo bien… jajaja

¿Con King Diamond?

¡Sí! La mitad de la gira tuve que tocar con una escayola que me cubría toda la pierna.

Notre Dame fue un proyecto personal pero Dream Evil tuvo mucho más hype. ¿Cómo viviste la entrada a Dream Evil?

Recuerdo que lo pasamos muy bien. También puedes leerlo en el libro por supuesto jajaja, pero te lo resumo brevemente. Era la primera vez que me unía a una banda por motivos sociales, porque no era lo que me llamaba la atención, y entonces Fredman no dejaba de insistirme en que me uniera al grupo y eso, y yo le dije que pensaba que era algo de mediados de los 80, como un tipo genérico de metal o así, que no estaba interesado porque estaba en Notre Dame al mismo tiempo en 1999 cuando esto ocurrió, y Notre Dame era totalmente lo opuesto a esto, muy underground, por debajo incluso, más intelectual y muy muy distinto, y esto era como de principiantes, metal para novatos diría yo jajaja. De todas formas, me gustó estar con los chicos, y el disco tardó un par de años en salir, así que me preguntaron si podía salir en las fotos del disco, “Si claro, puedo hacerlo”. Y luego me preguntaron “¿Puedes hacer uno o dos festivales? Tenemos alguno contratado” y así. Y dije que si, por qué no. Así que me dejé llevar y la verdad que nos llevamos muy bien. Nos lo pasamos muy bien. Tuvimos nuestras fiestas, y bebimos cerveza, pasamos buenos momentos tocando heavy metal clásico y música más genérica. Nadie se lo tomó muy en serio, y por eso nos lo pasamos tan bien en el grupo. Simplemente disfrutábamos. Y por eso decidí después de 2 o 3 directos que era algo injusto que me pagaran como músico de estudio. Debía unirme permanentemente y poder contribuir escribiendo canciones, involucrándome en el proceso. Y así lo hice.

Después de tocar con King Diamond/Mercyful Fate y Dream Evil fuiste a Therion como cantante. ¿Cómo fue la experiencia de pasar de tocar al fondo del escenario y moverte al frente?

Sí, pero ya la había hecho puntualmente con Notre Dame. Sólo que nunca hicimos muchas giras o muchos shows, pero igualmente… Sí, me gustaba. Es como… si investigas un poco, Bon Scott el cantante de AC7DC primero fue batería, Dave Grohl también sabe de esto, Nicke Andersson de Entombed liderando The Hellacopters… hay una conexión. Iggy Pop también era batería al principio. Así que quizá hay algo de “Oh, estoy cansado de estar en la parte de atrás. Quiero ponerme al frente y conocer al público e interactuar con ellos.” Así que si, hay cierta conexión. Me sentía como pez en el agua por así decirlo, porque no tenía experiencia previa, pero lo disfruté muchísimo y está muy bien hacer giras, de repente irte a Sudamérica por ejemplo o por Europa, y conocer al público y poder llevar esa posición de ser el frontman, me encanta, es muy divertido.

¿Crees que la música de Therion es la más compleja que has tocado? ¿Qué opinas de su música?

Me gustan partes de ella. Lo que tocábamos en directo, mucho de ellos, “Secret of the Runes” es probablemente mi disco favorito, y muy cerca en segundo puesto estaría “Gothic Kabbalah” que hicimos en 2006 y salió a la luz en 2007, y luego nos fuimos de gira, así que me gustan bastante. Pero lo que tocamos en directo son muy buenas versiones del original, porque no puedo decir que la producción fuera de mi agrado todo el tiempo cuando hablamos de los discos, pero lo que hacíamos en directo aunque no fuera excelente, todo el mundo es muy competente y profesional. Lo disfrutamos mucho. Y como cantante/frontman, me contrataron para que me encargara de la presentación visual. Así que diseñé todo lo que iba en el escenario, los construí, incluso partes del vestuario, estaba al cargo de todo lo que fuera visual como la fotografía y demás. Así que pienso que de alguna manera lo mejoré cuando llegó el disco “Gothic Kabbalah” y el tour que le siguió al lanzamiento de este, porque en mi opinión… bueno, en la opinión de mucha gente por lo que he oído, es que Therion nunca ha sonado o se ha visto mejor, porque para mí iba todo de la mano. Creo que es muy importante la presentación con la imagen del grupo. Y si encima estás haciendo música de estilo operístico, algo tirando a clásico pomposo mezclado con metal, tiene que ser todo parte de ello. Quiero decir que no vas a la ópera y no esperas ver gente vestida de calle cuando se pone a cantar (hace gorgoritos de ópera) tal que así como cualquier tío esperando en la parada del bus jajajaja. Necesitas la imagen también creo yo.

Has tocado con muchas de esas bandas en España, ¿Qué recuerdo tienes de las giras?

Siempre lo he pasado muy bien en España. De hecho, estoy planeando mudarme a España. Pero por culpa del Coronavirus estamos encerrados en Suecia, no podemos salir, pero vamos a alquilar un apartamento en Alicante un par de semanas para ir mirándolo todo mi mujer y yo, para decidir si queremos vivir allí, porque estoy bastante cansado ya de Suecia la verdad jajaja. Me voy a mudar a Alicante. Veremos, pero espero poder arreglarlo todo y encontrar la casa adecuada. Pero de verdad, siempre lo paso bien en España. Me encanta. Y las giras, que puedo decir, no me viene nada específico a la mente, aparte de cuando me rompí la pierna, y todo el mundo se puso muy nervioso, porque teníamos el concierto vendido por completo con unas 8000 personas o así, y me rompo la pierna durante el soundcheck, y todo el mundo en plan “¡Joder!”, y me llevaron al hospital y me tuvieron que escayolar la pierna entera. “¡Y ahora cómo cojones tocamos! Los teloneros ya están tocando, Sabotage, nosotros empezamos en breve, no podemos cancelar ahora, tenemos 6 semanas de gira por delante, ¿podemos llamar a Mikkey Dee? No, está en América, no llegaría aquí antes de 24 horas, no podemos cancelar, todos esos fans, se van a volver locos…” jajajaja. Así que, afortunadamente, fue la pierna izquierda la que me rompí, así que “quizá deberíamos continuar con mi pierna derecha aunque tenga que hacer el doble de trabajo.” Lo vi como un reto, porque ya había tocado esas canciones muchas veces. Así que bien, simplemente improvisé y salimos adelante. Nadie se dio cuenta, así que supongo que lo hice bien. En este negocio he aprendido que no hay malditas excepciones. Si pierdes la voz, simplemente tienes que hacer lo mejor que puedas, y si te rompes la pierna, ok, intenta hacer que funcione como puedas, debemos ser flexibles. Así es.

¿Volverías a alguna de las bandas que has tocado?

Oh no, ya terminé con eso. En 2014, lancé el DVD/CD de mi vida “Snowy Shaw 25 años de locura en nombre del metal”, a partir de ese momento decidí que estaba bien, he estado con tantos planes y rechazado el doble, y grandes nombres además. No estoy contento en otras bandas, lo pasamos bien, por supuesto, pero quiero extender mis alas y hacer mi estilo por completo, y eso es lo que he estado haciendo desde entonces, porque eso fue como un punto de ruptura, como “Muchas gracias. Pero de ahora en adelante voy a estar haciendo mi propia mierda hasta que me muera ”. Y también renuncié a todas esas bandas con las que he estado. Entonces, si hago mi cosa en solitario, nunca podré dejar eso antes de morir. Eso es lo que decidí hacer, pero quiero decir, la gente me ha estado preguntando eso, quiero decir, Therion por ejemplo, y sí, no es que estemos… Todavía estamos en términos muy amistosos y todo eso, y tenía una oferta volver a King Diamond, esto y aquello, y Therion, pero no estaba interesado, lo mismo con Dream Evil. No no no no. Por la misma razón por la que no quieres ir… Si rompes con una novia, no es como, está bien, cinco años después tienes que intentar arreglar las cosas y volver con ella. Fuisteis por caminos separados por una razón. Siempre estoy deseando seguir adelante para intentar emprender nuevas aventuras y desafíos y todo eso. Quiero decir, no veo ninguna razón por la que deba retroceder.

Ok, y ahora hablando un poco más de música, ¿Cuáles son tus 3 discos favoritos de los que has sacado?

Eso se lo dejo a los demás parea que decidan, porque es bastante difícil ser objetivo. Pero yo diría que le tengo bastante cariño a mi último disco, que en realidad es el primero, en solitario que saqué hace 2 años; tuvo súper buenas críticas y la respuesta general fue fantástica. Fue nominado a Disco del Año en no menos de 5 países como América, Canada, Francia, Reino Unido… Para mí es un buen disco, es una mezcla de diferentes estilos. Y otro que me gusta también sería el primer disco de Notre Dame, quizá también el primero de Memento Mori… ¡Ah! Y “The Book of Heavy Metal” de Dream Evil, hay muy buena música dentro. La verdad que rara vez escucho mi propia música, una vez está terminada, he invertido tanto tiempo en hacerla lo mejor que he podido hasta que yo la considere perfecta, que luego ya la dejo y no vuelvo a ella.

Tu último disco es «White is the new black», ¿qué estilo podíamos encontrar ahí?

Esa es la historia, es en realidad, yo diría, que está hecho como un recopilatorio de canciones que he estado escribiendo a lo largo de los años en diferentes direcciones. Como puedes ver en los videos “Krampus” por ejemplo, o “Nachtgeist”, o “My religion” y demás… son diferentes estilos de música. No me preocupa demasiado etiquetarme en una categoría concreta, eso se lo dejo a otros. Pero yo diría que es… simplemente hago mi música como salga. Pero supongo que tiene cierto toque de rock teatral de choque o algo así. No lo sé. Como he dicho, es como un recopilatorio, así que ves muchas emociones distintas y vibraciones diferentes. Y esto se resume en un rango entre el Black Metal y el Glam Rock, pasando por el Doom, algo así.

¿Seguirás con el proyecto?

Me ha costado mucho tiempo y esfuerzos hacer el libro. Quiero decir, nunca antes había escrito un libro. Y ahora he hecho este tocho, como si hubiese hecho la Biblia jajaja de tantas páginas y todo eso, y se trata de tu vida, entonces, estoy diciendo la verdad tal como es. Sería… Ahora, si miro hacia atrás en retrospectiva, tal vez sería inteligente intentar escribir un libro de ficción o algo, donde el cielo es el límite, puedes simplemente fantasear o pensar en lo que sea, y aprender tu conceptos básicos de cómo escribir. La verdad que estoy obteniendo una respuesta súper buena sobre él, porque piensan que está bien escrito de una manera interesante y así sucesivamente, así que… Tomó mucho tiempo, pero tan pronto como sea posible, una vez que termine con…

Esto es un libro auto-publicado también, quiero decir, está casi agotada la edición limitada aquí, la edición de lujo y todo eso. Pero una vez que acabe la promoción y ya sabes, haya vendido el libro y todo eso, voy a volver donde antes y continuar donde lo dejé con eso, con mi música, y para hacer eso. Quiero decir, se suponía que tenía que estar de gira de vez en cuando y eso no sucede. Entonces, creo que todo el mundo de la música rock, o la música en general en todo el engranaje del mundo, estamos impactados por este Covid-19 y todo eso, y la pandemia y tal… Todos simplemente se sientan y esperan y desean que acabe. Pero ahora puede ver que todos han comenzado a cancelar espectáculos y giras para el próximo año. Acabo de leer que Monster Magnet canceló hace un par de días, toda la gira, que debería ser de enero a febrero o algo así, así que… creo que va a tomar un par de años acabar con esto en realidad, ya sabes. Así que tengo mucho tiempo para encerrarme y grabar mi nueva música, definitivamente eso es lo que voy a hacer.

Una pregunta difícil para ir acabando la entrevista, ¿has contado alguna vez cuantas canciones te sabes?

Nunca lo he pensado. Sí, bueno, supongo… no llevo la cuenta la verdad, porque no suelo escuchar la música una vez terminada, necesito resetearme y refrescar mi mente. Si tengo que preparar un setlist por algún directo si tengo que escuchar material anterior y por supuesto tocarlo, pero la verdad no lo tengo en mi cabeza todo el tiempo. El disco duro, mi mente, está completamente lleno. Pero grosso modo, habré hecho… no sé, cerca de unos 60 discos en mi vida. Y no puedo llevar la cuenta de todo eso jajajaja.

Nuestras preguntas acaban aquí, si quieres decir un último mensaje a nuestros lectores este es el momento, gracias por tu tiempo y esperamos noticias tuyas.

¿Cómo se llama el medio? ¿Quieres que haga algún comentario o algo…?

Metalsymphony.com en España

Ok. Lo primero y que es muy importante, deberías escribir esto… Para la gente que quiera comprar el libro, lo tienen en mi tienda online, www.snowyshaw.net.

Y un mensaje para mis fans españoles… ¿Qué puedo decir? Muy pronto vamos a ser vecinos porque me voy a mudar a España. Estoy deseando hacerlo. Ya he firmado contrato con la agencia Monster Nation. Así que ya tengo agente en España y hemos acordado que el próximo año hagamos al menos 3 directos, Festivales o así, así que estoy deseando poder volver a ver a los fans de España. Va a ser fantástico.

Gracias por tu tiempo.

Muchas gracias. Adiós. Mantenme informado, ¡nos vemos!

David Aresté
Traducción: Leticia Ballester


English Version

Hello Snowy, it’s a pleasure to talk to you, are you ok?

Absolutely, yeah! Busy day, as usual. Is this for a podcast, a radio, or what is it?

For a website.

Is it gonna be the audio, the text?

Only the text.

Ok, cool.

In many interviews we asked musicians to make an assessment of their career over time, it looks like you have a lot to say on this… a whole book, did you feel that was what you needed to do?

Well, actually it started out like this. I had been on a tour for a full year with Therion, and long story short after that my life kind of crashed, I mean I had broken relationships that I turned down my house and all that and I didn’t know what to do with my life. And then I turned 40, so I went into this big-ass midlife crisis (laughs) and instead of jumping from the bridge or spending all my money on a shrink over a period of the next decade or whatever, I had this Epiphany that I wanted to, let’s just say, it kind of came to me that I wanted to put black or white right about all the things just to be objective about my life and take a step away and see things in perspective. So that’s what I started to do. And that’s what I did.

After that, after I have done that for five weeks or something just like 24/7, I just worked on that. I finally started to see things a little bit more positive and was able to take a step away from myself. So I decided to keep a journal, like a diary when I was out touring, when I was like in the studio or whatever I was doing, talking about like things that have been going on in my life basically, and after that gradually the idea of making it into a book started to appear. And so that’s what I did after that and now you can see the results of 450 or 460 pages or whatever it is. It has all the ups and downs in this career because it’s… I’ve been doing this professionally for over 30 years, and I’ve been struggling just to be able to do what I want to do with my life for close to 40 years I suppose.

There are many stories in 30 years of musical career, but as a summary, what can find people who are interested to read the book? What kind of people would be interested in reading it?

I would say I’ve got some indications that if you’re reading between the lines you can get a much more, let’s say, profound or deeper meaning in this, all the difficulties that you face in order to follow your heart and to sort of realize your dreams. So it’s not just like metal fans. I had a lot of fans from the former bands like King Diamond or Therion or Mercyful Fate to Dimmu Borgir and Dream Evil and Sabbaton and so forth, but I mean obviously they aren’t my let’s say my target market first of all, because they are curious about what’s going on behind the scenes because I’m very very open about telling the truth as it is, but apart from that, I mean it should also be interesting for people on the outside who are just kind of curious about a very exceptional life story, I would say. Because it takes a lot of fucking guts and balls and determination (laughs) and willpower to be able to survive in this business for such a long time and to be able to do what you want to do without compromise, it’s not an easy task.

Has the current situation made you finish it faster? Or is it something that you already had pending to finish?

Yeah, that is actually a coincidence. I was supposed to be out from late spring all over the summer on tour all over Europe, doing like a book signing event where I would also play some music and talk and meet fans. I had 2 dozens of shows already booked and a lot of other things in the pipeline, but then the fucking Corona thing hits, and everything had to be cancelled or postponed. Also America; I was supposed to be in America right now do the same kind of tour on Hard Rock Cafes and rock clubs and all kinds of different venues, like old stores and festivals and all that, but you know, everything’s been put on hold in the whole world. So this was planned, but actually, what can I say? Yeah, it kind of suits me as well because I mean I didn’t rush into this in the end, this was planned. I mean, it’s just a happy accident I guess.

It’s called like Dream Evil album, «The book of Heavy metal» … was it an important album for you?

Yeah, that’s my album. I wrote the whole album and the song, and you know, you can read in the introduction that I was thinking about other possible and impossible titles for this book like “Diary of a Madman” and so forth. You can read about that in the book. But then it hit me. I was doing interviews when we released that album back in 2004 and I was talking to Sweeden Rock Magazine, and this guy Patrick Ek, I know him, and he had been to a party in my house and all that. And he said: “Is this an autobiography? This book, this song. I mean, is it like based on yourself or autobiographical” and I said, “No. What makes you say that?” I mean, I just made up some story about a guy who is sort of obstinate and rebellious towards the establishment, doing the grown up, the world and his parents and school and all that. But actually, I couldn’t shake that kind of thing that he was saying; I kept doing other interviews that evening, but somehow I kept thinking about that. How come he say something stupid like that? I just made up a story about something 15 year old guy or something. But the day after, I went to the studio and the rest of the guys from Dream Evil, the singer Niklas and Fredman, and I mentioned this and they just rolled their eyes and pretended to yawn. “Oh, you sleepyhead”, like of course it based on myself, I mean. That’s kind of me in a nutshell even though it’s like a bit spiced up, or me as a 15 year old, 20 year old maybe. I mean, so it was obvious that of course, I wrote that song. It’s my most popular song to date, and it’s based upon my life, so the book had to be called that for sure.

Talking about your timeline of your career and maybe you can we can begin to talking about King Diamonds. Maybe it’s your best way to start your career. What do you remember from your beginnings with King Diamond and Mercyful Fate?

With King Diamond… I got the offer, Mikkey Dee told me like on Christmas day. I remember and you can read about that in the book too. But he was home from Los Angeles. I was living abroad as well or outside of the city and stuff. So I was, we were home and we were out partying, and he told me “Hey, I’m thinking about quitting King Diamond. I think you should be the perfect replacement. You should take over the seat after me in King Diamond”, and I thought it was just the booze doing the talking. So it was like, “You’re just drunk and talk”. So I just like brushed it off me pretty much because I wanted to create my own band. That’s what I always wanted to do, to create my own little world, music and all that. So I didn’t think any more about that until Pete Blakk started to nag me, the guitar player, to join King Diamond, you can read about all the details. He’s kind of interesting though. But anyway, so that was like I had been struggling to create my own band, I had these most amazing ideas about concepts and all that, but it was like so difficult. So I decided okay, if it happens twice it’s meant to happen and I couldn’t, I was a Mercyful Fate fan and King Diamond fan too, I wanted to do that. So I flew to Los Angeles, they auditioned over 40 drummers, and nobody could replace Mikkey Dee, so that’s why you hear him as a session drummer in “Conspiracy” album. But anyway, I got the job because I grew up with Mikkey Dee, he was my teenage idol, so I pretty much learned that style, and all that, sounds like a perfect fit for the band, and looks like an overnight sensation, is not really the correct word. But everything happened overnight at least, you know, I came from nothing being a complete rookie, green with inexperience, or haven’t traveled abroad that much or anything like that. Then I had like three months, or three and a half months, a headline tour with this amazing band and a big stage production that reminds of, like the Big House of Amon and all that which was like, in my world, welcomes my Alice Cooper kind of thing, and it was amazing to be out touring America for that long, and then we did the same length in Europe pretty much like three months or something. I actually broke my leg in Spain, in Barcelona or Madrid I don’t remember, so… (laughs)

With King Diamond?

Yeah! Half the tour I had to play with like a plaster all the way up to my thigh.

Notre Dame was a personal project but Dream Evil had a lot more hype for the first “all star” line-up. What do you remember from those days?

I remember… we had a good time. I mean, you can read about that too, of course (laughs), but I can just like do it briefly. I mean, it’s the first time I ever joined a band for social reasons because it wasn’t my cup of tea, when they, when Fredman, would kept nagging me to join a band and so on, and I said I thought it was like mid 80’s, kind of typical metal like generic and stuff, and it wasn’t my cup of tea because I was doing Notre Dame at the same time in ’99 when this happened, and Notre Dame was like the complete opposite was so underground, below underground even, and kind of intellectual and very very different, and this was like very easy for beginners, metal for beginners, I should say (laughs). Anyway, I took a liking to the guys, and the album took a couple years before it was released, and then they asked me if I could be in the pictures on the album, “For sure. I can do that.”And then they asked me “Can you do a festival or two? We have like two booked, or three”, or whatever. And I said, “Yeah, why not?” So I tagged along and I took a liking to the guys. We had a really good time. I mean, we could, you know party a lot, drink beer, have a good time just playing some good old heavy metal and generic music and stuff. And nobody took it that seriously and that’s why it was so much fun to be in the band. We just had a good time together. So that’s why I decided after like two or three shows or something, that it’s kind of unfair that they paid me as a session guy. I should join it permanently, on a basis that I’m entitled to contribute writing the songs, to be involved in the creative process and all that. So that’s what I did.

After playing with King Diamond/Mercyful Fate and Dream Evil you went to Therion as a singer. How was the experience of playing at the end of the stage and moving to the front row?

Yeah, but I had done that with Notre Dame a little bit though. But we never toured as much or play that many shows or anything, so but… Yeah, I really liked that. It was… if you look at it, Bon Scott, AC/DC’s singer was originally a drummer, Dave Grohl will know about it, Nicke Andersson from Entombed and fronting The Hellacopters and … There’s a connection. Iggy Pop was originally a drummer. So maybe there is something that “Oh, I’m tired of being in the back. I want to be out front and meet the audience and interact with the audience” and all that. So there’s a connection there. I really felt like a fish in the water I should say, because I didn’t have a previous experience from that, but I truly enjoyed it and it’s also fine to be out touring, doing all of a sudden South America for example or all over Europe and stuff, and to meet your audience and to mantle that kind of position of being the frontman, I really like that, it was fun.

What do you think about Therion music is the most complex do you play? What do you think about their music?

I like parts of it. The things that we did when we played live, a lot of the stuff that we did, “Secret of the Runes” is probably my favorite album, and second spot there is “Gothic Kabbalah” that we did in 2006 and released in 2007, and after we were out touring, and I really liked those albums. But, a lot of the stuff that we do live they’re really good versions of it, because I couldn’t say that all the time that the production is to my liking when it comes to the albums, but what we did live it wasn’t excellent, but everybody was so competent and professional and all that. So it was really cool to do that. And on the side of a singer/frontman they hired me to be in charge of the visual presentation. So I designed all the stage props, and built it all, also with stage clothes to some extent, and I was in charge of all the visual things like photography and all that. So I think it really upgraded Therion for the “Gothic Kabbalah” album and that consecutive tour that we did, because in my… in most people’s opinion from what I’ve heard, is that Therion has never sounded or looked better ever, because I thought it went hand in hand. I think it’s really important the presentation with the image of the band. And if you’re doing that kind of operatic, pompous classical music, playing classical and metal mixed there, it’s got to be a part too. I mean you don’t want to go to the opera house and you see people in street clothes and just (sings opera) singing like that and you look like the guy at the bus stop (laughs). It has to be the image too, I think.

All those bands have been playing in Spain with you as musician, what do you remember from spanish tours?

I always had a great time in Spain. I’m actually planning on moving to Spain. So, because of Corona now, I mean, we’re pretty much stuck in Sweden, we can’t get out, but we’re gonna be renting an apartment in Alicante for a couple of weeks just to check on, me and my wife, if that’s the place where you want to live, because I’m pretty fed up with Sweden I gotta say (laughs). I’ll move to Alicante. Let’s see. We’ll see about that, but I hope I can manage to find the right kind of house there. So, but I always had a great time in Spain. I mean, I really like that. And about the tours, what can I say, nothing specific that comes to mind right away, apart from when I broke my leg though, and everybody got so nervous, you know because it was a sold-out arena like 8,000 people or something like that, and I broke my leg during the sound check and it’s like “what the fuck!”, and they drove me to the hospital and they put me in plaster all the way up here. “How the fuck are we gonna play!.The opening act is already on, Sabotage, we should start playing soon, we can’t cancel now, we have 6 weeks to go on the tour, can we call Mikkey Dee?, No, he’s in America, he’s not gonna get here for another 24 hours or whatever, so we cannot cancel, all those fans will get crazy if we cancel, crazy audience…” (laughs). So, luckily it was my left leg so I can probably get by just doing it with my right foot even though it’s like a long double kick there. But, I saw it as a challenge, I mean, I had been playing those songs for a long time. So okay, I just did it on the fly and just improvise them. Nobody even noticed any difference would be so… I guess I did good. I mean in this business. I’ve learned that you don’t know fucking exceptions. I mean if you lose your voice, I mean just go out and do your best and if you break your leg, okay, try to make it work somehow, we can be flexible. That’s it.

And in this moment, Would you go back to any of the bands you have played?

Oh no, I’m pretty much done with that. In 2014, I released my “Snowy Shaw 25 years of Madness in the name of metal” my life DVD / CD box, from that moment on I decided okay, I’ve been with so many plans and turned down like twice as many, like big names. I’m not pleased with that really, we had a good time of course, but I want to spread my wings and do my own thing completely, and that’s what I’ve been doing ever since, because that was like a breaking point, like “Thank you very much. But from now on I’m going to be doing own shit until I die”. And I quit all those bands that I’ve been with too. So, if I do my solo thing I can never quit that before I die. That’s what I decided to do, but I mean, people have been asking me that, I mean, Therion for example, and yeah, it’s not that we are… We are still in very friendly terms and all that, and I had an offer to go back to King Island, this and that, and Therion, but I wasn’t interested, same with Dream Evil. No no no no. For the same reason you don’t wanna go… If you break up with a girlfriend, it’s not like, okay, five years later you’re got to try to patch things up and get back with her. You went separate ways for a reason. I’m always looking forward moving forward to try to take on new adventures and challenges and all that. I mean, I don’t see any reason why I should go backwards.

Okay, and I’m talking about your about more of your music. What is your top 3 of the albums you have released …

I’ll leave that for others to decided, because it’s kind of hard to be that objective. But I’m kind of fond by my last, my first actually, solo album that I put out 2 years ago, it got like crazy good reviews and response and all that, and it was nominate to Album of the Year in no less than 5 countries like America, Canada, France, England… But I mean, that’s a very good album, it’s a mixture of my different styles and so on. Apart from that, probably the first full length of Notre Dame is good, and maybe first Memento Mori… Ah! And Dream Evil, “The Book of Heavy Metal”, that encapsulates a lot of good music I think. I rarely listen back my own music, once it’s done, I’ve spent so much time in trying to make it as good as it possibly can into perfection, and then I kind of leave it, I really never go back to it.

Your latest album is «White is the new black», What style could we find there?

That’s the thing. I mean, it’s actually, I would say, that it was made to be some sort of compilation of songs that I’ve been writing over the years in different directions. So, as you can see with the videos, “Krampus” for example, or “Nachtgeist”, or “My religion” and so and so…. I mean, it’s like different types of music. I’m not so concerned about putting myself in a certain category… I’ll leave that to others. I mean, I would say that it’s… I just do my music whatever it is. But I guess it’s some sort of theatrical shock rock or whatever. I don’t know. Like I said, it’s a compilation, so you just see a lot of different emotions and different vibes. That means it’s a range from Black Metal to Glam Rock pretty much, and Doom, and whatever.

Will you continue the project?

I am, but I mean, it’s been taken so much of my time and efforts to do put together the book. I mean, I’ve never written a book before my life. And now I did like this big junk like a Bible (laughs) of so many pages and all that, and it’s about your life, so, and I’m telling the truth the way it is. It would be… Now if I look back at it in retrospect, maybe it would be smart to try out to write a fiction book or something, where the sky’s the limit, you can just fantasize or come up with whatever, and just learn your basics of how to write. So, I’m getting super good response here because they think it’s well written in an interesting and so on, so… It took a lot of time, but as soon as possible, once I’m done with… This is a self-published book as well, I mean, it’s nearly sold-out the limited edition here, deluxe edition and all that. But once that’s, the promotion and you know, I’ve sold out the book and all that, I’m going to get back on the horse and pick up where I left off with that, with my music, and to do that. I mean, I was supposed to be out on tour now and then that doesn’t happen. So we, I think the whole world of rock music, or music in general in the whole world engine, are shocked by this Covid-19 and all that, and pandemic and all so…Everybody just sit and wait and hope for it to blow over. But now you can see that they’ve all started to cancel shows and tours for next year. I’ve just read that Monster Magnet canceled a couple of days ago, like the whole tour from, that should be from January to February or something, and so it’s… I think it’s going to take a couple of years to get by the by this actually, you know. So I have a lot of time to lock myself in and record my new music, definitely that’s what I’m gonna do.

A difficult question to finish the interview, have you ever counted how many songs could you play or sing?

I never thought about that. Yeah, I mean, I don’t keep track of, since I don’t listen back to my music. I mean, I need to refresh my memory. If it’s like, okay, I put a set list together because we’re going to do those kind of shows, or tour or whatever, okay, I have to listen back to it and it comes back for a list, but it’s not that I have it all in my head. I’m… The hard drive meaning my brain, is like completely full. So I’ve been doing, maybe… I don’t know, close to 60 albums in my life. And I cannot kind of keep track of all that stuff (laughs).

Our questions end here, if you want to say one last message to our readers this is the moment, thanks for your time and we look forward to hearing from you

What’s the name of the show? You want me to do an ID or something…?

Metalsymphony.com in Spain

Ok. One thing that’s very important, you have to write that down, so… People who want to order the book, it’s from my web shop, you know, www.snowyshaw.net.

And a message to all the Spanish fans and listeners… What can I say? Pretty soon we’re going to be neighbors, since I’m moving to Spain. I can’t wait to do it. I signed with Monster agency, what it’s called out, Monster Nation. So I have a booking agent in Spain now, and we agreed that for next year there’s going to be at a minimum three shows, Festival shows, so I can’t wait to meet you fans, you people again. It’ll be fantastic.

Thanks for your time.

Thank you so much. Bye bye. Keep me posted. See you.