M.S: Hola Joe, ¿qué tal? Lo primero, muchas gracias por pasar un rato respondiendo a las preguntas de Metal Symphony y sobre todo, felicidades por el segundo trabajo de Sunstorm.
JLT: Muchas gracias por la entrevista y por el apoyo, de veras lo aprecio.
M.S: Como nace el concepto de Sunstorm? como se ponen en contacto contigo para gestionar y editar dichos discos……
JLT: El concepto de Sunstorm nace en Frontiers y al ver que el primer álbum fue tan exitoso decidimos hacer otro. Un par de años atrás, Mario y Serafino eran simplemente amigos que nos intercambiábamos música para escuchar. Un día Mario le pasó a Serafino un cassette que consiguió de un periodista con las demos inéditas de mi segundo álbum de solo. Cuando Frontiers me fichó, Serafino y Mario me preguntaron sobre estas canciones. Saqué esas canciones de mis archivos y Frontiers trajo a unos compositores brillantes y así surgió el primer disco de Sunstorm. Creo que la portada concuerda con la canción (homónima) que trata de fantasía y romance.
M.S: Una de las principales cualidades de este nuevo disco House of Dreams es la producción, dirigida por Dennis Ward una vez más. ¿Por qué repetir? Últimamente ha estado produciendo mucho rock melódico y ganando muchos fans en España.
JLT: Decidimos volver a trabajar con él porque hizo un trabajo magnífico en el primer disco. A parte de eso, para saber qué más está hacienda tendríais que preguntarle a Frontiers o al mismo Dennis. Sé que es un tío muy ocupado por lo bueno que es.
M.S: Revisemos unas cuantas canciones de tu disco. La primera canción, “Divided”, resalta inmediatamente. ¿De qué trata?
JLT: Frontiers elige las canciones y luego me las manda. Yo creo que “Divided” es un tema muy rockero que trata sobre algo astillado en tu vida, cuando no puedes decidir qué piensas sobre una u otra cosa.
M.S: En House of Dreams utilizas más los teclados que en tu primer disco. ¿Querías añadir más sonido AOR en este álbum? Porque algunas canciones suenan mucho a Journey.
JLT: Bastante gente me ha dicho eso de que algunas canciones tienen una ambientación parecida a la de Journey. El sonido del teclado lo eligió Dennis, que tiene muy buen oído para estas cosas, y ha encajado perfectamente con el concepto y el sonido que debería ser Sunstorm.
M.S: Otra canción que destacaría es “Gutters of Gold”, donde me atrevería a decir que tiene cierta reminiscencia de Rainbow. ¿Cómo surge este tema?
JLT: Esa canción es un tema de Peterik que aparentemente fue escrita para una película pero que nunca llegó a ponerse. Está relacionada con algunos disturbios importantes que hubo en la década de los 80.
M.S: House of Dreams ha obtenido un 10/10 en la crítica de Metal Symphony. Creemos que es un disco casi perfecto. ¿Cuánto tiempo llevas elaborándolo?
JLT: ¡Muchas gracias! Me alegro mucho de que os guste. Empezamos a prepararlo poco después del directo Live in Germany, justo tras mezclarlo y masterizarlo.
M.S: Forever Now es una canción que de cajón funcionaría como single: fresca, con estribillo pegadizo…
JLT: Sí, ese tema surgió una demo session cerca del año 1982 o 1983 en el sótano de unos locales de ensayo. Montamos un mini estudio portátil y estuvimos tocando y componiendo allí durante casi días completos. Fue un momento creativo impresionante de mi carrera, y uno de los mejores de mi vida.
M.S: Consideramos que House of Dreams es uno de los mejores, sino el mejor, trabajos de rock melódico del año. ¿Sigues el panorama AOR?
JLT: Bueno, lo primero es decir que AOR en EEUU no significa lo mismo que en España. Aquí AOR es un formato de radio. En cuanto a rock melódico, pues me meto a menudo en la página de Frontiers para ver sus grupos, que suelen ser los mejores.
M.S: Joe, mucha gente en España espera ansiosa tu visita. ¿Como prevés el concierto?
JLT: ¡Genial! La camaradería es genial, especialmente después de haber ido de gira por Irak para tocar para las tropas. De venir a tocar Sunstorm depende las fechas, los promotores, el apoyo empresarial… Pero ojalá salga, ojalá.
M.S: Eres uno de los grandes clásicos del mundo del rock. ¿Qué haces cuando consigues salir un poco de todo esto y no estás trabajando en ningún proyecto?
JLT: SIEMPRE estoy sumergido en un proyecto, o eso me parece a mí jaja. Intento pasar todo el tiempo posible con mi familia porque me paso demasiadas horas de gira o en los estudios. Y también duermo todo lo que me pueda permitir para cuidarme y cuidar mi voz.
M.S: Uno de los proyectos que más atención ha captado en España ha sido el de Over the Rainbow. ¿Cómo surgió la idea de juntar los clásicos del rock?
JLT: Lo primero, es que la página para escucharnos es https://www.myspace.com/overtherainbowrocks. Me han preguntado tantas veces por una reunión de Rainbow que decidí ponerme en contacto con Jurgen, Tony, Bobby y Greg para formar este grupo. Fuimos una gran sensación en Rusia, Bielorrusia y Ucrania, y estamos pensando en visitar otros países europeos. Ya digo que todo eso depende de las fechas, el momento y el lugar adecuado.
M.S: De vuelta a House of Dreams, Walk On es una gran balada que podría ser parte de cualquier banda sonora de una película: una canción muy positiva y de gran calidad.
JLT: Esta canción me ha gustado siempre, quizá un poco más en la versión de la demo que grabé, aunque los cambios de Jimmy son excelentes también. Cuando retomé la canción intenté recordar todos los consejos que me dio Desmond sobre cómo interpretar la canción.
M.S: Bueno Joe, muchas gracias por esta entrevista y esperamos que tengas mucha suerte con este disco y este proyecto.
JLT: Muchas gracias a vosotros y a los lectores de Metal Symphony, sois la energía que me mantiene. Os quiero a todos y muchas gracias por vuestro apoyo. Paz, JLT.
Luis Ignacio Orós
Traducción: David J.Amelang
ENLACES RELACIONADOS:
Sunstorm: House Of Dreams // Frontiers Records ( Background Noise )
M.S: Hi Joe, How are you? First of all, I´d like to thank you for spending your time with Metal Symphony and, above all, congratulate you on Sunstorm´s second work.
JLT: Thank you for your kind words and support. I greatly appreciate it.
M.S: Both in the title of “House of Dreams and in the cover, we can appreciate the quality of this work. Who has been in charge of the creation? At first sight, the cover transmits tranquillity, peace, serenity. DO you agree with that?
JLT: The whole Sunstorm concept came from Frontiers and since the first album was so successful we decided to do another one. A few years ago, when they were just friends and fans and Mario used to exchange music to listen to. One day, Mario gave Serafino a cassette he got from a journalist with my unreleased second solo album demos.When Frontiers signed me Serafino and Mario asked me about those songs. I took those demos out of the archives and the Frontiers people also brought in several brilliant writers and songs and that resulted in the first Sunstorm album. I think the cover suits the theme of the song which is a fantasy about romance.
M.S: One of the main features of “House of Dreams is production, which has been conducted by Dennis Ward again. Why did you decide to work with him again? Lately he has been producing some Melodic Rock . In Spain, he is gaining a lot of fans. Has he been in charge of any other task in “House of Dreams”?
JLT: Frontiers decided to work with him again because he did a great job on the first one as well. As far as what else he is doing, you would have to ask Frontiers or Dennis himself. I know he’s a very busy guy and in demand for his skills.
M.S: Joe, i´d like to do a review of some of the tracks from House of Dream I think one that stands out is the first track “Divided” How did that song come up and what is the message behind it?
JLT: Frontiers picks the songs and sent them to me. I think “Divided” is a great rocker and about being splintered about something in your life…like when you can’t decide how you feel about something.
M.S: It seems that IN House of Dreams you use the keyboards more than in your debut album. Did you want to add a more melodic sound in this cd?, for example, Don’t Give up or Save a Place in your Heart , especially the latter sounds like Journey. Do you agree with that?
JLT: Several people have told me that some of the songs have a Journey type sound going. As for the keyboard sound, Dennis produced the record and has a great ear as to what a song on Sunstorm should sound like.
M.S: One of the tracks that I liked most is “Gutters of Gold, where I will even dare to say that has a reminiscence of Rainbow. Could tell us what the origins for this track and how did it come up?
JLT: That’s a Peterik song and apparently was written for a movie but never appeared in the movie. I have heard that it relates to the some of the riots that were happening in the streets in the 80s.
M.S: House of Dreams obtained 10/10 in Metal Symphony´s review section. We think it is an outstanding cd. How long have you been preparing this second work?
JLT: Thank you and that is great news! We started working on the preparation for this album shortly after the Live In Germany CD was mixed and mastered.
M.S: Forever Now is a song that could perfectly fit for a single. It´s a fresh, catchy track, a real hit single. How was it created?
JLT: It came from this major demo session around in the summer of 82 or 83 in the basement of a rehearsal hall. We set up an 8 track mobile studio there and went crazy writing and playing nearly 24 hours a day. It was an enormously creative time…one of the best periods of my life in terms of writing and making demos.
M.S: We could consider House of Dreams one of the great works this year in terms of Melodic Rock. Do you follow the new bands coming from AOR? If so, which ones do you consider with more quality and future?
JLT: I know that the term AOR is used differently in Spain as opposed to how it is used in the USA. AOR was a radio format in the USA. I am not sure who you would consider to be new AOR bands so if you gave me a list I could tell you if I keep up with them. If you are talking about the new Frontiers releases, if I have time I do try and check out the company’s website and some of their artist’s music.
M.S: Joe, a lot of people is Spain can´t wait to see the band on tour. Do you think that we will be able to enjoy a concert?
JLT: Sunstorm? It depends on scheduling, promotion and/or business support and if promoters and the record company think some Sunstorm shows would be a success. Perhaps a few special shows would go over well. Then it could be “an event”…something unexpected.
M.S: Big Noize has just confirmed some gigs in Spain, which i can assure you has been big news in the specialized media. How did you end up being on the road with one the biggest bands in the world?
JLT: It’s great! The camaraderie is awesome and especially more so since we all did a tour of Iraq together for the troops.
M.S: You have been in the World of Rock for a long time , what do you usually do when you are not inmersed in any Project?
JLT: LOL! I am always immersed in a project or so it seems. I try and spend as much time with my family as possible because I am on the road and in the studio so often. I also try and get some extra sleep because it’s so important to protect the voice.
M.S: One of the projects that has attracted a lot of attention in Spain is Over the Rainbow. How did that idea of putting together the classics of Rock come up? Is there any chance we can watch it in Spain?
JLT: Sure…thanks for asking…to read all about Over The Rainbow go to our My Space Page:
https://www.myspace.com/overtherainbowrocks
I have been constantly asked about a Rainbow reunion so I decided to contact Jurgen, Tony, Bobby and Greg about forming this band. We were a huge success in Russia, Belarus and the Ukraine, playing before crowds of between 2000-4000 each night. As for some dates in Spain, management has been discussing some possible dates in Europe but it all depends on if it’s the right place, right time, right situation.
M.S: Back to House of Dreams, Walk on is a great ballad which could be included as the soundtrack of any movie, a song very positive and one of the best tracks in the cd. What´s the inspiration behind the song?
JLT: I always thought I did a good version on my demo and thought it was a bit warmer even though I loved Jimmy’s version as well. I sang on his album and when I heard his version I thought he sang the hell out of it but when I did it this time I tried to remember all of the direction and advice Desmond had reveled about how that song should be interpreted .
M.S: Well Joe, thanks a lot for you time and wish you all the success with Sunstorm´s second cd. Would you like to say something to Metal Symphony’s readers?
JLT: I would like you and them all to know that without them I would not have the energy to keep going. I love you all and thank you for your support. Peace, JLT